Skrivet av: boatpastor | december 4, 2010

Min älskade mammas dödsdag idag!

Idag är det min älskade mamma Elma Närhis dödsdag. För 14 år sedan slocknade min mammas vackra röst för evigt, här på jorden. Den 4 December 1996 somnade mamma in. Min mamma var en Gudfruktig kvinna, Evangelist och sångerska. Hon sjöng kristen musik. Hon var mor till 9 barn. Dessutom Pastorsfru.
Jag minns hennes dödsdag som igår.
Kvällen innan var jag och några av mina syskon i Västerås Lasarett, där mamma låg på sin dödsbädd.
Jag är så lycklig att jag fick ta en värdigt farväl och ha en underbar kvalitetstid med mamma, dagen innan hon gick bort. Jag sjöng psalmen Blott en dag och strök hennes vackra gråa hår.
Jag tackade min mamma för all hennes kärlek och vi bad tillsammans.
Mamma bad med sin då svaga röst den vackraste bönen, som jag aldrig skall glömma.
Tårarna kom flera gånger, de bara rann ner för mina kinder. Jag fick inte visa det för mamma, så jag satt och grät i sjukhuskorridoren.
Min tacksamhet är stor att jag fick vara mammas stora stöd en bra tid innan hon gick bort.
Hon har gett mej och mina 8 syskon så mycket kärlek.
Elma-mamma var världens bästa mamma. Hennes kärlek, värme, empati värmer ännu.
Jag ska bevara allt det i mitt hjärta för evigt.
Vi fick ta ett vackert farväl.
Min bror Niilo var hos mamma natten mot den 4:e December 1996, när hon med ett leende på läpparna somnade in, Kl.07.15, den 4:e December.
En dag skall vi mötas i himlens vackra land.
Mamma är redan i paradisets vila tillsammans med pappa Eino.

-”Älskade mamma, jag saknar dej, jag älskar dej, önskar att du var här hos oss. Du berikade mitt liv, du gav oss barn så mycket villkorslös kärlek. Du var världens vackraste mamma. Du hade ett hjärta av renaste och ädlaste guld. Du torkade mina tårar när jag grät, du tröstade mej. Du gladdes när jag gladdes. Du grät när jag grät. Du trodde alltid på mej. Du älskade oss 9 barn med en gränslös kärlek. Tack för en vacker och trygg uppväxt. Du var hjärtat i hemmet. Ditt hjärta klappade för din man och dina barn men också för Gud. Du lärde mej att tro.
En vacker dag ska vi ses igen, en dag i himmelen.
Det ska bli den vackraste dagen i hela mitt liv, att få se dej ansikte mot ansikte igen.
Mamma, jag älskar dej”.

Med kärlek: Ruth

Mina underbara föräldrar, Elma och Eino Närhi.

Kommentera

Kategorier

