Skrivet av: boatpastor | februari 5, 2011

En ministory om mej, mitt liv och frälsningen!

Hur jag blev frälst och lite klipp ur mitt liv.

Jag blev frälst första gången när jag var 10 år i Borås på ett barnläger. Jag är född och uppvuxen i en kristen familj. Pappa var Pingspastor, mamma var Sångarevangelist. (De är hemma hos Gud nu). De gjorde en fantastisk livsgärning i Guds arbete. Vi är 9 syskon, alla är frälsta. Flera arbetar som pastorer, Evangelister, Missionärer och författare. Jag döptes när jag var 12 år, vuxendopet i Västerås Pingstförsamling.

Var med olika evangelisationsarbeten, på Sommarteam Action i Finland som leddes av min bror och Mentor Evangelist Timo närhi samt även min kollega Evangelist Timo Valtonen. Jag sjöng och vittnade i fängelser, dansställen, kyrkor, hade söndagsskola, sjöng solo och duetter i kyrkan i åratal.

Var en brinnande kristen i flera år. Var missionär i England bland Indier.

Har gått flera bibelskolor.

1977 blev det ”bakvinter” i min tro, jag kallnade i tron. Gick mannekängsskolan i Finland, jobbade som modell och mannekäng. Blev erbjuden Paris.

Världens misskejsare blev förälskad i mej. Jag sa NEJ till allt det. Därmed sa jag nej till rikedom och berömmelse internationellt.

Mina anhöriga, föräldrar bad för mej. Jag gick på Bröderna Samuelsons möte 1977 i Helsingfors, där jag bodde då och jobbade som modell och mannekäng. Var med i en biofilm med.

Gud talade till mej starkt på Samuelsons möte. Rolf Samuelson bad för mej. Men förnyad i min tro blev jag inte då, utan 2 år efter det. Men blev starkt påverkad.

Rolf Samuelson och jag träffades ofta, vi blev ihop.

1979 kom jag tillbaks till min tro i Södertälje, hemma hos vänner. Syndanöden i mitt inre blev så stor så jag orkade inte kämpa emot Gud längre. Jag knäböjde och vännerna bad med mej mitt i natten. Jag blev förnyad i min tro. Blev ren i mitt hjärta. Det var som om att få en reningsdusch i mitt inre.

Jag såg världen med rena och klara ögon, jag kände mej fri och förlåten.

Jag var åter ute och sjöng och predikade.

1982 sjöng jag i tv-programmet Nygammalt 2 kristna låtar, efter det fick jag mitt första skivkontrakt.

1983 släpptes min soloplatta:” Från mörker till Ljus”.

Och även en kasett med samma titel: ”Pimeydestä valkeuteen” på finska.

Jag har predikat, coachat, sjungit om Jesus överallt under mitt liv, på båtar, rockhändelser, Clubar, kyrkor, för kändisar och icke kända i Finland och Sverige och utomlands. o.s.v.

Blev tv-aktuell med tv-serien-dokumentären FÄRJAN på Kanal 5 år 2008 och 2009. Den har även gått i Finland och i Norge.

Det var fint att få göra Jesus känd och det är det jag gör än idag.

Har missionerat på Finlandsfärjorna i 12 år.

Min stolthet och ära, glädje, styrka i livet är JESUS KRISTUS!

Han är min frälsare, Gud, min bästa vän.

Det var lite om min story, en bråkdel.

Var välsignad min vän att bedja till Jesus som älskar dej med en evig kärlek.

Kram. Båtpastorn och Evangelisten Ruth

Mina älskade föräldrar Elma och Eino Närhi.

Rolf Samuelson och jag hemma hos mej 1977.

Jag älskar att predika på Östersjöns olika båtar. Här på Färjan.

Jag sjunger gospel på Båtarna och överallt.

Jag som Modell och Mannekäng 1977.

Responses

  1. Intressant läsning Ruth!!
    Kram


Kommentera

Kategorier

