Skrivet av: boatpastor | maj 29, 2011

Min älskade mamma SångarEvangelist Elma Närhi- Min hyllning till mamma<3

På Mors dag vill jag skriva om min älskade mamma Elma Närhi som inte längre finns här på denna jorden. Min mamma som var en vacker ängel, en ros.

Mamma fick flytta hem till Gud år 1996.

Min mamma var strålande vacker, hon var full av kärlek, godhet, ödmjukhet, barmhärtighet, ömhet, trygghet, styrka, mod, tröst, givmildhet, trohet, glädje, livslust, gudomlighet. Listan kan bli lång. Det finns inte tillräckligt med ord för att beskriva vad, vem mamma var. Bläcket skulle ta slut om jag skrev allt.

Mamma Elma fanns alltid där för oss 9 barn. Med ord av kärlek, med ett uppmuntrande ord, hennes kärleksfulla gärningar, mammas oerhörda värme, det  möttes vi av dagligen.

Mamma uppfostrade oss med kärlek och för oss trygga regler.

Det var inte svårt att ”lyda” henne.

Mamma var som en ängel.

Hon var så vacker, hennes hud var silkeslen, hon doftade gott, hennes röst var som en stämma från himlen, hennes karaktär var vacker.

Elma mamma var vacker inifrån och ut.

Det doftade nybakat hemma ofta, mor var så duktig på att baka och hennes fantastiska matlagningskonst fick vi njuta av. På nolltid hade hon ordnat en brakmiddag till hela den stora familjen, alltid med ett vackert leende på sina läppar.

Vi 9 barn kände oss alltid älskade, uppskattade, behövda, uppmuntrade av mamma.

Hon lärde oss vad självförtroende var, hon trodde på oss.

Vi gjorde saker tillsamman både i hemmet och utanför.

Mamma sjöng oss till sömns med sin gudomligt vackra stämma. Hon hade en guldstrupe.

Min barndom var lycklig, kärleksfull och harmonisk.

Mamma lärde oss barn att bedja tillsammans med far Eino. De lärde oss vägen till en levande Gudstro. Vi alla 9 barn är starkt frälsta och tror på Jesus än idag, tack vare mamma och pappa. Flera av oss jobbar inom ”Guds verk”, missionen, författare, pastorer, Evangelister, Missionärer….

Vi sjöng, samtalade, bad och läste bibeln tillsammans hemma.

Mina barn har fått den stora förmånen att umgås mycket med mamma, deras mormor, det har berikat deras liv. Mamma var ofta hos oss. De saknar sin vackra mormor också.

Jag minns mina barndoms jular, alla högtider, oh, det var så vackert!

Nu är det mors dag och min mor finns inte här, så att jag skulle kunna fira henne som alltid förr.

I mitt hjärta brinner för evigt ett kärlekens ljus till min älskade mamma Elma.

Jag vet att jag ska åter få möta henne en dag i himlens vackra land.

Om min mamma hade varit här nu så hade jag sjungit för henne, berättat hur mycket jag älskar henne. Hon hade fått en tårta, presenter, de vackraste rosorna som finns. Hon var så älskad och så fin, en Gudinna, en vardagshjältinna, en ängel på denna jorden. Mamma hade ett hjärta av renaste, ädlaste guld.

Min mamma älskade rosor.

-”Grattis lilla mamma på Mors dag, min vackra mamma, jag älskar dej och saknar dej så. Vi ska ses en dag i himlens land. Tills den stunden är här, ska jag älska och tjäna Jesus som du gjorde här på denna jorden.

Tack för din varma och innerliga kärlek som du öste över och på oss alla 9 barn. Du var den bästa mamman i hela världen. Ingen kan vara som du var, älska såsom du älskade. Din vackra stämma har slocknat på denna jorden, men i dina barns och barnbarns hjärtan lever du för alltid.

Tack för din kärlek mamma.

Ha en vacker Mors dag i himlen, vackraste ängeln”.

Med kärlek. Din yngsta dotter Ruth

Min älskade mamma och älskade pappa, Pastorsparet Eino och Elma Närhi.

Familjen Närhi. Sakari fattas på denna bilden. Jag var i ”mammas mage”.

”Jag älskar dej mamma”.

”Det är du och jag mamma, det är kärlek”.

Denna tårta skulle jag ha bakat till mor om hon hade funnits kvar här.

”En massa rosor till mor”..

”Mera rosor till mamma!<3

”Inga djupa vatten kan ta min kärlek till dej ifrån mej någonsin”.

”Kärlekens och saknadens ljus brinner i mitt hjärta för evigt, jag älskar dej”.

Tillägnat till min älskade mamma Elma på Mors dag:


Responses

  1. Fint skrivet, hon var en underbar människa och hon är saknad av oss alla!🙂


Kommentera

Kategorier

