Skrivet av: boatpastor | juni 11, 2011

Pingstens betydelse!

Nu är det Pingstafton och Pingsthelg.

Pingst, kristen högtid som firar att den helige Ande gav sig tillkänna för apostlarna i Jerusalem (Apg. 2:1-13, 37-39). Det var första gången som tungotalet visade sig (ett tecken på uppfyllelse av Helig Ande) och på den dagen döptes nästan 3 000 människor i Jesu namn till syndernas förlåtelse. Den kristna kyrkan anses ha fått sin begynnelse i och med pingstdagen. Pingsten anses vara en motsats, eller ett upphävande av det som hände i Babel när Gud förbistrade människornas språk och spred ut dem över jorden, alla kunde förstå vad som talades i församlingen. Pingstdagen infaller 10 dagar efter Kristi himmelsfärds dag.

Ordet pingst härstammar från det grekiska ordet Πεντηκοστή, vilket betyder den femtionde. Den femtionde syftar på att 50 dagar förflutit sedan påsk. Pingsten betecknas ofta som ”kyrkans födelsedag”, eftersom det var då som Jesu lärjungar började att organisera en församling och missionera. I kyrkoåret innebär pingsten påsktidens avslutning.

Precis som vid påsk firas även en judisk högtid samtidigt. Den judiska högtiden Shavuot firar minnet av att Gud gav judarna de tio budorden på Sinai berg.

Pingsten kallas ofta hänryckningens tid efter en dikt av Esaias Tegnér.[1] På våren är det lätt att hamna i extas efter en lång vinter[källa behövs]. Det är också en traditionell tid för bröllop.

Källa: Wikipedia.

Denna Pingsten ska jag bedja och söka Guds kraft, den helige andes smörjelse, styrka och Guds ledning över och i mitt liv.

”Jag behöver dej Helige ande för att möta en ny morgondag, jag behöver dej Helige ande, i mej själv är jag oändligt svag”.

”Inte genom någon människas styrka eller kraft skall det ske, utan genom  min ande säger Herren”.

Den största kraftkällan, styrkan, kraften får jag genom att i bön uppleva den Helige Andes kraft. Genom hans kraft får jag kraft. Jag står under ett ständigt flöde. Kraftkällan sinar aldrig. Kraften från Jesus och den Helige ande tar aldrig slut, så länge jag vill ha kontakt, ”connection”.

Den dagen på barnlägret i Borås när jag var 10 år och blev frälst och andedöpt fick jag den största kraftkällan i mitt liv.

Ur den källan öser jag dagligen och det har blivit en källa i mitt inre som flödar av kraft och liv, det levande vattnet, varje dag.

”Jag känner honom och hans uppståndelses kraft”.

Min bön är idag att jag ska få uppleva en ny passionerad nytändning, en ny kärlek, för Jesus och på ett helt nytt och kraftfullt sett bli fylld med en Helige andes kraft under denna Pingsthelg.

I egen kraft hjälper det inte att predika, sjunga, missionera, samtala, men när man gör det i den Helige andes smörjelse och kraft, det är då människor blir BERÖRDA!

Jag är beroende av Pingstens Herre, Jesus Kristus och den Helige andes kraft i allt jag gör.

Jag önskar er alla en välsignad och underbar Pingsthelg.

Må Guds kärlekseld brinna i era hjärtan och var brinnade i anden och frimodiga och oförfärade.

Den mänskliga kärleken må även råda i våra hjärtan och liv.

Låt oss vara genomsyrade av den Helige andes kraft i allt vi gör!

Gud, Jesus och den Helige ande vare med er.

Glad Pingst.

Kärleksfulla bröllop till er alla som gifter er.

Varm kram. Båtpastorn Ruth


Kommentera

Kategorier

