Skrivet av: boatpastor | augusti 18, 2011

Jag bakade kladdkaka idag<3

Jag bakade kladdkaka idag, exakt samma som på tv-programmet: ”Restaurang i vårt vardagsrum”. Det blev så gott. MUMS, vilken kaloribomb alltså! Vad det doftade underbart med nybakat. Det är så hemtrevligt.

Min dotter Cathrine fyller år om ett tag så det är bra att kladdkakan finns i frysen. Hon älskar den. Det gör jag också!

MUMS!

Här kommer receptet:

Ruths kladdkaka(Roberts kladdkaka)
Sätt ugnen på 175 grader
Smält 400g smör
Blanda: 8 ägg, 12 dl socker, 1tsk salt, 2msk vaniljsocker, 2,5-3dl kakao, 6dl mjöl i en bunke. Tillsätt det smälta smöret och rör ihop en smet. Häll smeten i en smord långpanna, baka i ca 35 min (beroende på ugn). När kakan svalnat skär i lagom stora bitar – går bra att frysa!

Dekorera kakbitarna med jordgubbs- och kiwibitar, en klick grädde och citronmeliss. Strö över lite florsocker så det blir extra fint!


Kommentera

Kategorier

